Τόπος: Κ2 - Κτίριο ΧΗΜΗΠΕΡ, Κ2.Α.7
Σύνδεσμος τηλεδιάσκεψης
Έναρξη: 07/05/2025 11:00
Λήξη: 07/05/2025 13:00
Ονοματεπώνυμο Υποψήφιου Διδάκτορα: Ελισάβετ Τσέκερη
Α.Μ.: 2017057475
Ημερομηνία Παρουσίασης: 07/05/2025
Ώρα: 11.00
Αίθουσα: Κ2.Α7
Join Zoom Meeting
https://tuc-gr.zoom.us/j/91606083474?pwd=KknbgBHWyU8qjjdD0uLnyA4ZPdim5q.1
Meeting ID: 916 0608 3474
Password: 195032
Θέμα Δ.Δ «Ανθρώπινη Υγεία και Ευημερία στο Αστικό Δομημένο Περιβάλλον»»
Title PhD «Human Ηealth and Wellbeing in the Urban Built Environment»
Επιβλέπουσα: κ Διονυσία Κολοκοτσά
Επταμελής Εξεταστική Επιτροπή:
- Διονυσία Κολοκοτσά
- Παναγιώτης Παρθένιος
- Μιχάλης Λαζαρίδης
- Απόστολος Βουλγαράκης
- Βασιλική Γεροπάντα
- Τρύφων Δάρας
- Ματθαίος Σανταμούρης
Περίληψη:
Η διδακτορική αυτή διατριβή εξετάζει τις σύνθετες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των αστικών περιβαλλοντικών παραμέτρων και των αποτελεσμάτων στη δημόσια υγεία στην πόλη των Χανίων, με ειδική έμφαση στην ποιότητα ζωής των κατοίκων. Μέσω τεσσάρων μελετών, η παρούσα έρευνα αναλύει το ρόλο των περιβαλλοντικών επιδράσεων, όπως η ρύπανση του αέρα, η ρύπανση από τον θόρυβο και οι ακραίες θερμοκρασίες, στην υγεία και την ευημερία του πληθυσμού.
Η πρώτη μελέτη αξιολογεί την ποιότητα ζωής στα Χανιά χρησιμοποιώντας την έρευνα WHOQOL-BREF, προσδιορίζοντας βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη φυσική και ψυχική υγεία των κατοίκων, τις κοινωνικές σχέσεις και την ικανοποίηση από το περιβάλλον. Τονίζεται η σημασία της ενσωμάτωσης των αξιολογήσεων ποιότητας ζωής στις πολιτικές αστικού σχεδιασμού για τη βελτίωση της περιβαλλοντικής ποιότητας, της δημόσιας υγείας και της κοινωνικής ισότητας.
Η δεύτερη μελέτη επικεντρώνεται στη ρύπανση του αέρα, χρησιμοποιώντας αισθητήρες τοποθετημένους σε ποδήλατα και σταθμούς ποδηλάτων με σκοπό τη μέτρηση αέριων ρύπων όπως PM2.5, PM10, NO₂, SO2 και CO στα Χανιά. Τα αποτελέσματα δείχνουν σημαντικές εποχιακές διακυμάνσεις στα επίπεδα ρύπανσης, με υψηλότερες συγκεντρώσεις κατά τους χειμερινούς μήνες, κυρίως λόγω των εκπομπών θέρμανσης. Η μελέτη τονίζει την ανάγκη για ολοκληρωμένες αξιολογήσεις ποιότητας αέρα στον αστικό σχεδιασμό και την ανάπτυξη πολιτικών, προτείνοντας μέτρα όπως η επέκταση των δημόσιων συγκοινωνιών, η ενίσχυση των μέτρων ελέγχου εκπομπών και η ενίσχυση της παρακολούθησης ποιότητας αέρα σε πραγματικό χρόνο.
Η τρίτη μελέτη εξετάζει τη ρύπανση από τον θόρυβο στα Χανιά, χρησιμοποιώντας αισθητήρες θορύβου τοποθετημένους σε ποδήλατα και σταθμούς ποδηλάτων, με σκοπό την αξιολόγηση των χωρικών και χρονικών διαφορών του θορύβου. Η μελέτη καταλήγει ότι το κέντρο της πόλης των Χανίων αντιμετωπίζει συνεχώς υψηλά επίπεδα θορύβου, ιδιαίτερα το χειμώνα, λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης και των εμπορικών δραστηριοτήτων. Τονίζεται η σημασία προσαρμοστικών μέτρων μείωσης του θορύβου, όπως η διαχείριση της κυκλοφορίας και η ενίσχυση της πράσινης υποδομής για τη μείωση της έκθεσης στον θόρυβο και τη βελτίωση της αστικής βιωσιμότητας.
Η τέταρτη μελέτη διερευνά τη σχέση μεταξύ ακραίων θερμοκρασιών και θνησιμότητας στους ηλικιωμένους, εστιάζοντας σε καρδιοαγγειακές και αναπνευστικές παθήσεις στην περιοχή των Χανίων. Η μελέτη διαπιστώνει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ ακραίων θερμοκρασιών και αυξημένων ποσοστών θνησιμότητας στους ηλικιωμένους, υπογραμμίζοντας την ευπάθεια αυτής της ομάδας στην καταπόνηση από τις ακραίες καιρικές συνθήκες. Προτείνει την εφαρμογή στρατηγικών προσαρμογής στο κλίμα, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων προειδοποίησης και ψυκτικών παρεμβάσεων, προκειμένου να προστατευτούν οι ευάλωτοι πληθυσμοί από τις επιπτώσεις των υψηλών και χαμηλών θερμοκρασιών.
Συμπερασματικά, η παρούσα διδακτορική διατριβή υπογραμμίζει τη ζωτική ανάγκη για ολοκληρωμένες αστικές πολιτικές που να αντιμετωπίζουν τις περιβαλλοντικές πιέσεις ενώ προάγουν την υγεία και την ευημερία των πολιτών. Συνδυάζοντας τα αντικειμενικά περιβαλλοντικά δεδομένα με τις υποκειμενικές αξιολογήσεις της ευημερίας, η έρευνα αυτή παρέχει εφαρμόσιμες προτάσεις για τους αστικούς σχεδιαστές και τους υπεύθυνους πολιτικής για τη δημιουργία πιο υγιών και βιώσιμων πόλεων. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η βελτίωση του δομημένου περιβάλλοντος, η αναβάθμιση των υποδομών και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής μπορούν να συμβάλουν συνολικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, ιδιαίτερα σε περιοχές με υψηλά επίπεδα ρύπανσης και περιορισμένη πρόσβαση σε πράσινους χώρους. Η μελλοντική έρευνα θα πρέπει να συνεχίσει να εξερευνά τις διασταυρώσεις μεταξύ της περιβαλλοντικής έκθεσης, της δημόσιας υγείας και της κοινωνικής ισότητας, με ιδιαίτερη έμφαση σε ευάλωτες ομάδες και περιοχές που βιώνουν ταχεία αστικοποίηση.
Abstract:
This PhD thesis investigates the complex interactions between urban environmental factors and public health outcomes in Chania, Greece, with a specific focus on quality of life (QoL) among residents. Through four studies, this research examines the role of environmental influences such as air pollution, noise pollution, and extreme temperatures on the Health and Wellbeing of the population.
The first study assesses the QoL in Chania using the WHOQOL-BREF survey, identifying key factors that influence residents' physical and mental health, social relations, and environmental satisfaction. It highlights the importance of integrating QoL assessments into urban planning policies to improve environmental quality, public health, and social equity.
The second study focuses on air pollution, utilizing bike-mounted sensors and bike stations to measure pollutants like PM2.5, PM10, NO₂, SO2 and CO across Chania. The results demonstrate significant seasonal variations in pollution levels, with higher concentrations observed during the winter months, primarily due to heating emissions. The study emphasizes the need for integrated air quality assessments in urban planning and policy development, recommending measures like expanding public transportation networks, enforcing emission control measures, and enhancing real-time air quality monitoring.
The third study investigates noise pollution in Chania by utilizing both bike-mounted noise sensors and sensors on bike stations to analyze spatial and temporal variations in noise levels. The study finds that Chania's urban core experiences consistently high noise levels, particularly in winter, due to traffic congestion and commercial activity. It calls for adaptive noise mitigation measures such as traffic management, pedestrianization, and green infrastructure to reduce noise exposure and enhance urban livability.
The fourth study investigates the relationship between extreme temperatures and elderly mortality, focusing on cardiovascular and respiratory diseases in the region of Chania. The study finds a strong association between temperature extremes and increased mortality rates among elderly populations, highlighting the vulnerability of this group to heat stress and cold spells. It recommends the implementation of climate adaptation strategies, including early warning systems and cooling interventions, to mitigate the health risks associated with extreme temperatures.
In conclusion, this PhD thesis underscores the critical need for integrated urban policies that address environmental stressors while promoting H&WB. By combining objective environmental data with subjective well-being assessments, this study provides actionable insights for urban planners and policymakers to create healthier, more sustainable cities. The findings suggest that enhancing the built environment, improving infrastructure, and fostering social cohesion can collectively improve the QoL of residents, particularly in urban areas with high pollution levels and limited access to green spaces. Future research should continue to explore the intersections between environmental exposure, public health, and social equity, with a particular focus on vulnerable populations and regions experiencing rapid urbanization.