Έμβλημα Πολυτεχνείου Κρήτης
Το Πολυτεχνείο Κρήτης στο Facebook  Το Πολυτεχνείο Κρήτης στο Instagram  Το Πολυτεχνείο Κρήτης στο Twitter  Το Πολυτεχνείο Κρήτης στο YouTube   Το Πολυτεχνείο Κρήτης στο Linkedin

Νέα / Ανακοινώσεις / Συζητήσεις

Παρουσίαση Διπλωματικής Εργασίας κ. Παντελεήμονα Καραμαϊλή - Σχολή ΗΜΜΥ

  • Συντάχθηκε 25-07-2024 11:43 Πληροφορίες σύνταξης

    Ενημερώθηκε: -

    Τόπος:
    Σύνδεσμος τηλεδιάσκεψης
    Έναρξη: 30/07/2024 12:00
    Λήξη: 30/07/2024 13:00

    ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
    Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
    Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών

    ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Παντελεήμονα Καραμαϊλή 

    με θέμα

    Αυτόνομη Πλοήγηση Drone με χρήση Οπτικής Ανίχνευσης Θυρών και Ενισχυτικής Μάθησης

    Autonomous Drone Navigation using Visual Gate Detection and Reinforcement Learning

    Εξεταστική Επιτροπή
    Καθηγητής Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης (Σχολή ΗΜΜΥ) (επιβλέπων)
    Καθηγητής Μιχαήλ Ζερβάκης (Σχολή ΗΜΜΥ)
    Καθηγητής Παναγιώτης Παρτσινέβελος (Σχολή ΜΗΧΟΠ)

    Περίληψη

    Τις τελευταίες δεκαετίες τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη τυγχάνουν μεγάλης αναγνώρισης λόγω της ικανότητάς τους να φέρουν εις πέρας αποστολές, οι οποίες λαμβάνουν μέρος σε δυσπρόσιτες για τον άνθρωπο περιοχές, η προσέγγιση των οποίων απαιτεί υψηλό κόστος και εκτενείς χρόνους. Δεδομένης της διαρκώς αυξανόμενης πολυπλοκότητας των εφαρμογών των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, επιδιώκεται η όσον το δυνατόν λιγότερη αλληλεπίδρασή τους με τον άνθρωπο, προκειμένου να περιοριστεί το ανθρώπινο λάθος και κατ' επέκταση η πιθανή πρόκληση υλικών ζημιών και τραυματισμών. Έτσι, μία ιδιαίτερα επιθυμητή κατεύθυνση είναι η ανάπτυξη συστημάτων πλήρους αυτόνομης πλοήγησης. Τα συστήματα αυτά, βασίζονται στους αισθητήρες του οχήματος για να το καθοδηγήσουν, ώστε να προσεγγίσει μία θέση στόχου σε άγνωστα και δυναμικά περιβάλλοντα, αποφεύγοντας παράλληλα ενδεχόμενες συγκρούσεις. Ως εκ τούτου, για την ανάπτυξη εφαρμογών τέτοιας περίπλοκης συμπεριφοράς γίνεται επιστράτευση νέων και καινοτόμων προσεγγίσεων που ξεφεύγουν από τις συμβατικές μεθοδολογίες. Ανάμεσα σε αυτές τις σχετικά νέες τεχνικές είναι και η Ενισχυτική Μάθηση (Reinforcement Learning – RL), η οποία αποτελεί κλάδο της Μηχανικής Μάθησης και τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει εξαιρετικά αποτελέσματα σε πολλά διαφορετικά προβλήματα. Αυτός ο τρόπος μάθησης προσομοιώνει τον τρόπο μάθησης των έμβιων όντων, καθώς ο πράκτορας αλληλεπιδρά με το περιβάλλον του και μέσω συνεχών δοκιμών και σφαλμάτων βελτιώνει τη συμπεριφορά του, προκειμένου να πετύχει τους στόχους του. Έτσι, το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας αφορά στην ανάπτυξη ενός πλήρους λειτουργικού συστήματος πλοήγησης για μη επανδρωμένα αεροσκάφη και θέτει ως απώτερο στόχο την ασφαλή πλοήγηση μέσω συγκεκριμένων πυλών. Πηγή έμπνευσης αποτελεί ο ετήσιος διαγωνισμός AlphaPilot της heroX, που καλεί τους συμμετέχοντες να αναπτύξουν ένα πλήρως αυτόνομο drone, το οποίο μπορεί να νικήσει την καλύτερη πιλοτική ομάδα σε έναν αγώνα ταχύτητας. Ωστόσο, η διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στην όσο το δυνατόν ασφαλέστερη πλοήγηση του σκάφους κι όχι στην ταχύτητα της πτήσης. Έτσι, το πρώτο και μεγαλύτερο μέρος της εργασίας αφορά στην αυτόνομη πτήση τού μη επανδρωμένου αεροσκάφους σε άγνωστα δυναμικά περιβάλλοντα και την αποφυγή πιθανών εμποδίων με χρήση Βαθιάς Ενισχυτικής Μάθησης (Deep Reinforcement Learning). Η προτεινόμενη μέθοδος χρησιμοποιεί Βαθιά Νευρωνικά Δίκτυα (Deep Neural Networks) για την προσεγγιστική αναπαράσταση συναρτήσεων αξίας εντός της Ενισχυτικής Μάθησης, αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα υψηλής διαστατικότητας που παραδοσιακά αποτελεί πρόκληση για την Ενισχυτική Μάθηση. Το δεύτερο μέρος αυτής της εργασίας επικεντρώνεται στη βελτίωση ενός υπάρχοντος συστήματος οπτικής αναγνώρισης πυλών, το οποίο λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο μέσω της σταθερής κάμερας του αεροσκάφους. Το προτεινόμενο ολοκληρωμένο σύστημα, που αναπτύχθηκε και δοκιμάστηκε στον ρομποτικό προσομοιωτή Gazebo χρησιμοποιώντας το πλαίσιο Robot Operating System (ROS), αποφεύγει επιτυχώς τα περισσότερα εμπόδια και πλοηγείται μέσα από πύλες σε πολλά τυχαία-δημιουργημένα στιγμιότυπα μεταβλητής δυσκολίας, επιδεικνύοντας σημαντικές δυνατότητες για ισχυρή απόδοση.

    Abstract 

    In recent decades, drones have gained much recognition for their ability to carry out missions involving areas inaccessible to humans, requiring high costs and long times to approach. Given the ever-increasing complexity of UAV applications, the aim is to minimize their interaction with humans to reduce human error, which consequently may cause material damage and injury. Thus, a particularly desirable direction is the development of fully autonomous navigation systems. Such systems rely on the vehicle's sensors to guide the vehicle in order to reach a target position in unknown and dynamic environments, while avoiding possible collisions. Therefore, novel and innovative approaches are used to develop applications of such complex behavior beyond conventional methodologies. Among these relatively new techniques is Reinforcement Learning (RL), a branch of Machine Learning that has achieved excellent results in many different problems in recent years. This way of learning simulates the learning of living beings, as the agent interacts with its environment and, through constant trial and error, improves its behavior to achieve its goals. Thus, the topic of this diploma thesis concerns the development of a fully operational navigation system for unmanned aircrafts and sets as its ultimate goal the safe navigation through certain gates. The inspiration for this work is the annual AlphaPilot competition of heroX, which invites participants to develop a fully autonomous drone that can beat the best pilot team in a speed race. However, this thesis focuses on sailing the aircraft as safely as possible and not on the speed of flight. Thus, the first and most significant part of this work concerns the autonomous flight of the unmanned aircraft in unknown dynamic environments and the avoidance of possible obstacles using Deep Reinforcement Learning. The proposed approach uses Deep Neural Networks to approximate value functions within RL, addressing the high-dimensional problem that traditionally challenges RL. The second part of this thesis focuses on enhancing an existing optical gate recognition system, operating in real-time through the aircraft's fixed camera. The proposed integrated system, developed and tested in the Gazebo robot simulator using the Robot Operating System (ROS) framework, successfully avoids most obstacles and navigates through gates in numerous randomly-generated instances of variable difficulty, demonstrating significant potential for robust performance.

    Meeting ID: 98005596474
    Password: 025879



© Πολυτεχνείο Κρήτης 2012