Συντάχθηκε 01-07-2024 13:59
Τόπος: Γ1 - Σχεδιαστήρια ΑΡΜΗΧ και Εργαστήρια
Έναρξη: 04/07/2024 15:00
Λήξη: 04/07/2024 16:00
Ονοματεπώνυμο:ΕΙΡΗΝΗ ΜΙΧΑΛΑΚΕΛΗ
Τίτλος:ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΕΙΟΥ:
Συμμετοχικός σχεδιασμός και ευελιξία στην κατοικία
Title:SENSE OF FAMILIARITY:
Participatory design and flexibility in housing
Πέμπτη 4 Ιουλίου 2024, 15.00 μ.μ.
Σχεδιαστήριο 3ου έτους,
Εξεταστική Επιτροπή
Αναπληρωτής Καθηγητής: Αλέξανδρος Βαζάκα
Καθηγητής: Παναγιώτης Παρθένιος
Επίκουρος Καθηγητής :Ρότσιος Δημήτρης
Περίληψη
Η παρούσα εργασία αναζητά τρόπους με τους οποίους η κατοικία γίνεται οικεία προς τον χρήστη και προωθεί την ελευθερία έκφρασης στον προσωπικό του χώρο. Αναλύεται και περιγράφεται το «αίσθημα του οικείου» μέσα από τις θέσεις του S.Freud για το ανοίκειο και του Pallasmaa για την πολυαισθητήρια εμπειρία του χώρου. Διερευνώντας πως το οικείο θα μπορούσε να σχεδιαστεί με αρχιτεκτονικές αρχές, αναλύονται δύο πολύ σημαντικά εργαλεία (μέσα) για την επίτευξη αυτού του στόχου: ο συμμετοχικός σχεδιασμός και η ευελιξία. Στην μία περίπτωση ο χρήστης είναι μέρος της σχεδιαστικής διαδικασίας και επικοινωνεί τις ανάγκες του, ενώ στην δεύτερη, ακόμη και αν δεν συμμετέχει, ο αρχιτέκτονας προβλέπει και προλαμβάνει τις μελλοντικές ποικίλες ανάγκες του/των μελλοντικών κατοίκου/ων. Ορίζονται και σχολιάζονται οι δύο όροι μέσα από παραδείγματα που αντιστοιχούν σε επίπεδα συμμετοχής και μορφές ευελιξίας αντίστοιχα, και τέλος αναλύεται το ολοκληρωμένο έργο των Lacaton & Vassal στο Bordeaux, το οποίο ακολουθεί τις δύο παραπάνω σχεδιαστικές αρχές καταλήγοντας σε συμπεράσματα.
Abstract
This paper seeks ways in which the dwelling becomes familiar to the user and promotes freedom of expression in their personal space. It analyses and describes the "feeling of the familiar" through S. Freud's thesis on the uncomfortable and Pallasmaa's thesis on the multi-sensory experience of space. By exploring how the familiar could be related to architectural principles, two very important tools (means) for achieving this goal are analysed: participatory design and flexibility. In the first case the user is part of the design process and communicates his/her needs, while in the second, even if he/she is not involved, the architect anticipates and anticipates the future diverse needs of the future inhabitant(s). The two terms are defined and commented on through examples corresponding to levels of participation and forms of flexibility respectively, and finally the completed project of Lacaton & Vassal in Bordeaux, which follows the two design principles mentioned above, is analysed and conclusions are drawn.
Translated with DeepL.com (free version)