Συντάχθηκε 28-06-2024 15:10
Τόπος: Γ1 - Σχεδιαστήρια ΑΡΜΗΧ και Εργαστήρια
Έναρξη: 03/07/2024 14:00
Λήξη: 03/07/2024 15:00
Ονοματεπώνυμο:ΚΟΛΛΙΟΥ ΜΑΡΙΑ ΣΑΛΑΧΙΔΟΥ ΡΕΒΕΚΑ
Τίτλος:Το οπτικό ‘’αποτύπωμα’’ της Αθήνας
Title:Visual Communication in the city of Athens
Τετάρτη 3 Ιουλίου 2024 14.00 μ.μ.
Σχεδιαστήριο 2ου ετους
Εξεταστική Επιτροπή
Καθηγητής : Ουγγρίνης Κων/νος
Καθηγητής: Ανδρεαδάκης Δημήτριος
Αναπληρωτής καθηγητής:Τσάρας Γιάννης-Νίκος
Περίληψη
Η παρούσα ερευνητική εργασία μελέτησε την παρουσία της γραφιστικής στο δοµηµένο περιβάλλον της Αθήνας και εμβάθυνε ένα νέο τομέα σχεδιασμού, το Environmental Graphic Design (EGD). Μέσω προσωπικής καταγραφής και εξερεύνησης, πραγματοποιήθηκε αρχικά ο εντοπισμός των γραφιστικών στοιχείων στο αστικό τοπίο της Αθήνας. Για να οριστεί το πλαίσιο στο οποίο διεξάχθηκε η εξερεύνηση στο κέντρο της πόλης, εισήχθηκε ο όρος flâneur και η έννοια της εικόνας πόλης. Η γραφιστική αναλύεται ως μέσο οπτικής επικοινωνίας, με την ανάπτυξη και τη διαχείριση γραφικών στοιχείων για τη μετάδοση μηνυμάτων. Ακολουθεί αναφορά στον όρο Environmental Graphic Design που χρησιμοποιεί σχεδιαστικές τεχνικές για την βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη στη περιήγηση ενός χώρου/τόπου. Στη συνέχεια, μέσω βιβλιογραφικής έρευνας, ανάλυσης και ιστορικής ανασκόπησης, η έρευνα κλήθηκε να εξηγήσει την εξάπλωση της γραφιστικής στο δομημένο περιβάλλον της Αθήνας και την σημασία και αξία της που έχει πλέον αποκτήσει. Μαζί με την ανάπτυξη και επέκταση των πόλεων η ανάγκη του EGD αυξάνεται. Το EGD καλείται να απαντήσει στα προβλήματα που επιφέρει η παγκοσμιοποίηση, ο καταναλωτισμός, η απομόνωση και η αποξένωση. Κύριος στόχος ενός περιβαλλοντικού σχεδιασμού γραφικών αποτελεί η δημιουργία σχέσεων μεταξύ των τόπων και των ατόμων που τους επισκέπτονται ή ζουν σε αυτού. Παρουσιάζοντας παραδείγματα εφαρμογής του EGD αποκαλύπτονται οι πτυχές του και οι δυνατότητες του. Αποδεικνύεται σημαντικό εργαλείο για την ενίσχυση της εικόνας της πόλης, για την δημιουργία ενός περιβάλλοντος επικοινωνίας και διάδρασης, εύκολα αναγνώσιμο και φιλικό προς το περιπατητή.
Abstract
The present research paper examined the presence of graphic design in the built environment of Athens and delved into a new field of design, Environmental Graphic Design (EGD). Through personal documentation and exploration, the initial identification of graphic elements in the urban landscape of Athens was carried out. To define the framework within which the exploration in the city center was conducted, the term flâneur and the concept of the city image were introduced. Graphic design is analyzed as a means of visual communication, with the development and management of graphic elements to convey messages. Following this, there is a reference to the term Environmental Graphic Design, which uses design techniques to enhance the user experience in navigating a space. Subsequently, through literature review, analysis, and historical overview, the research aimed to explain the spread of graphic design in the built environment of Athens and the significance and value it has now acquired. Along with the development and expansion of cities, the need for EGD increases. EGD is called upon to address the problems brought about by globalization, consumerism, isolation, and alienation. The main goal of environmental design is to create relationships between places and the people who visit or live in them. Presenting examples of EGD applications reveals its aspects and capabilities. It proves to be an important tool for enhancing the city’s image, creating an environment of communication and interaction, easily recognizable and pedestrian-friendly.
keywords: Visual Communication, Environmental Graphic Design, Wayfinding, Placemak ing, Visual Pollution, Legible city, City image, Flâneur