Συντάχθηκε 09-07-2018 11:35
Ενημερώθηκε:
09-07-2018 11:36
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Ονοματεπώνυμο: Φωτεινή Μπομπολάκη
Αριθμός Μητρώου: 2015019022
Θέμα
Τίτλος στα Ελληνικά: Διερεύνηση της επίδρασης των κινήτρων στην ακαδημαϊκή επίδοση των φοιτητών:
Μελέτη περίπτωσης φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
Τίτλος στα Αγγλικά: Study on the effect of motivation in students academic achievement:
Case study to students of higher education
Εξεταστική Επιτροπή:
Επιβλέπων: Β. Μουστάκης
Πρώτο Μέλος: Θ. Κοντογιάννης
Δεύτερο Μέλος: Γ. Σταυρουλάκης
Περίληψη της εργασίας στα Ελληνικά:
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την ακαδημαϊκή επίδοση του φοιτητή έχουν μελετηθεί εκτενώς από τη διεθνή βιβλιογραφία. Εκτός από την ευφυΐα και τις ικανότητες ενός ατόμου εξίσου σημαντικό ρόλο στην επίτευξη μιας υψηλής ακαδημαϊκής επίδοσης κατέχουν και οι παράγοντες που προσδιορίζουν την διάθεσή του για απόδοση, τα κίνητρα. Στη σύγχρονη βιβλιογραφία των κινήτρων υπάρχει πληθώρα θεωριών που μελετούν τους στόχους, τα αποτελέσματα και τα μέσα που χρησιμοποιούνται για την επίτευξη των αποτελεσμάτων αυτών και συνήθως εφαρμόζονται ποσοτικές μέθοδοι. Ο περιορισμός που υπάρχει στις θεωρίες αυτές είναι ότι δεν μπορούν να εξηγήσουν τα διαφορετικά επίπεδα κινήτρων στους φοιτητές, όπως γιατί κάποιοι φοιτητές παρακινούνται περισσότερο από κάποιους άλλους.
Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για την θεωρία αυτοπροσδιορισμού, η οποία είναι μια ποιοτική θεωρία που μελετάει τους τύπους των κινήτρων που ένα άτομο δέχεται από το άμεσο περιβάλλον του και μπορεί να εξηγήσει διαφορετικά επίπεδα παρακίνησης. Μερικά αποτελέσματα έχουν επιτυχώς δείξει ότι τα υψηλά επίπεδα αυτοπροσδιορισμού παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στην αύξηση των ακαδημαϊκών επιτευγμάτων των σπουδαστών, στις στρατηγικές μάθησης, τις προσπάθειες μελέτης και στην μείωση της εξάντλησης των φοιτητών κατά τη διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας (Feri et al. 2016). Συγκεκριμένα, η θεωρία αυτοπροσδιορισμού (Self-Determination Theory-SDT) αποτελεί μια μακροσκοπική θεωρία κινήτρων, που προτάθηκε από τους Deci & Ryan (1985), η οποία διαχωρίζει την έννοια της κατευθυνόμενης από τους στόχους συμπεριφοράς ή αποτελεσμάτων και προσδιορίζει τις ρυθμιστικές διαδικασίες μέσω των οποίων επιτυγχάνονται τα αποτελέσματα, προβαίνοντας σε προβλέψεις για διαφορετικά περιεχόμενα και για διαφορετικές διαδικασίες. Περαιτέρω, χρησιμοποιεί την έννοια των εσωτερικών ψυχολογικών αναγκών ως βάση για να ενσωματώσει τις διαφορές μεταξύ των περιεχομένων των στόχων και των ρυθμιστικών διαδικασιών και των προβλέψεων που προκύπτουν από αυτές τις διαφοροποιήσεις (Ryan & Deci 2000). Η ψυχολογική ανάπτυξη και ευημερία δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να ικανοποιηθούν οι ανάγκες που δίνουν στους σκοπούς την ψυχολογική τους δύναμη και εκείνη την επιρροή που κατευθύνει τις ρυθμιστικές διαδικασίες για την επίτευξη των σκοπών των ανθρώπων.
Βάσει της συγκεκριμένης θεωρίας υπάρχουν τρεις βασικές ψυχολογικές ανάγκες που θα πρέπει να ικανοποιηθούν προκειμένου να κατανοηθεί το τί (περιεχόμενο) και το γιατί (διαδικασία) για την επίτευξη των στόχων, ώστε να υπάρξει ενεργοποίηση, πρόοδος και επιτυχία στις διάφορες πτυχές της ζωής ενός ανθρώπου . Οι ανάγκες αυτές είναι:
- Η ανάγκη για αυτονομία (autonomy) αναφέρεται στην βούληση - όπου το άτομο αισθάνεται ότι είναι ελεύθερο να κάνει τις δικές του επιλογές και έχει την δυνατότητα να εμπλακεί σε δραστηριότητες λόγω δικής του επιθυμίας και προσωπικού ενδιαφέροντος και όχι επειδή υπάρχει πίεση από άλλους ανθρώπους ή καταστάσεις. (σ.σ. επισημαίνεται εδώ ότι η έννοια της αυτονομίας δεν ταυτίζεται με την έννοια της ανεξαρτησίας όσον αφορά την προσωπικότητα του ατόμου κατά την ελληνική ορολογία, αλλά αντίθετα ταυτίζεται με την έννοια της αυτοβουλίας (self-initiation)).
- Η ανάγκη για ικανότητα (competence) κατά την οποία το άτομο αισθάνεται ικανό να ανταπεξέλθει στις δραστηριότητες ή τις ευθύνες που έχει αναλάβει να διεκπεραιώσει ενώ αυξάνει την αυτοεκτίμηση του και
- Η ανάγκη συναναστροφής με άλλους ανθρώπους (relatedness) δηλαδή η κάλυψη της επιθυμίας του ατόμου να νιώθει τον σεβασμό των ανθρώπων γύρω του, να συνδέεται μαζί τους και να νιώθει την φροντίδα των άλλων.
Βασικός σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι να διερευνήσει ποιοι διαφορετικοί παράγοντες επηρεάζουν την ακαδημαϊκή επίδοση ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, για την επίτευξη του σκοπού της ερευνητικής εργασίας πρόκειται να πραγματοποιηθεί μια εμπειρική έρευνα με ερωτηματολόγιο σε έντυπη μορφή, το οποίο θα διανεμηθεί σε φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε πανεπιστήμιο της Ελλάδας που είναι και το δείγμα της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής.
Το ερωτηματολόγιο αυτό, εκτός από τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, θα περιλαμβάνει κλίμακα από τη βιβλιογραφία της θεωρίας αυτοπροσδιορισμού, έτσι ώστε να εξυπηρετήσει το βασικό σκοπό της διατριβής αυτής, ενώ για την αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών θα χρησιμοποιηθεί ο μέσος όρος της συνολικής βαθμολογίας που έχει ο φοιτητής (προσεγγιστικά, από το 1 έως το 10). Επίσης, θα περιλαμβάνονται ερωτήσεις που θα αφορούν μεταβλητές που επηρεάζουν τη σχέση της παρακίνησης με την επίδοσή του φοιτητή, όπως για παράδειγμα τη συχνότητα παρακολούθησης μαθημάτων ή το ενδιαφέρον του φοιτητή για την σχολή του κ.α., καθώς η μελέτη των (Feri et al., 2016) στα συμπεράσματα της έρευνάς τους πρότειναν ότι θα πρέπει να διερευνηθούν περαιτέρω οι παράγοντες που προκαλούν χαμηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις στους φοιτητές που είχαν υψηλό δείκτη αυτόβουλης (autonomy) παρακίνησης. Τα δεδομένα που θα συλλεχθούν θα επεξεργαστούν και θα αναλυθούν μέσω του προγράμματος IBM SPSS 19 Statistics και του λογιστικού φύλου Excel.
Περίληψη της εργασίας στα Αγγλικά:
Factors which influence university students’ academic achievement are studied extensively in the international bibliography. Apart from personal intelligence and skills equally important for a high academic achievement are the factors that indicate motivation. In modern bibliography about motivation there is an abundance of theories which study goals, outcomes and ways that are used for the desired outcomes, which are usually quantitative methods. Nevertheless, these theories lack the ability to explain the different levels of motivation in students and why this occurs.
However, this limitation is not applied to the self-determination theory as a qualitative theory which studies the types of direct environmental motivation and therefore different levels of motivation can be explained. Various results have successfully shown that high levels of self-determination play an important role in the increase of students’ academic achievement, in learning strategies, in studying efforts and in decreasing students’ burnout during the learning process (Fen et al, 2016). Particularly, self-determination theory (Self-Determination Theory-SDT) is a macroscopic motivation theory which was introduced by Deci &Ryan (1985) and distinguishes the goal-oriented behavior or outcomes and indicates the regulatory processes through which outcomes are successfully achieved predicting different contents and processes. Furthermore the concept of inner psychological needs is used as a basis to incorporate the differences between goal contents and regulatory processes and predictions which arise out of these differentiations (Ryan&Deci,2000). Psychological development and well-being without the fulfillment of needs that give goals their psychological strength and the influence which leads regulatory processes for the achievement of human goals cannot be accomplished.
According to this self-determination theory there are three basic psychological needs which should be satisfied in order “what” (the content) and “why” (the process) of the goal achievement to be understood so there will be activation, progress and success in different aspects of human life. These needs are:
- Need for autonomy: This need is referred to free will – where the person feels free to make his/her own choices and has the opportunity to get involved in activities because of his/her own desire and personal interest in contrast to pressure by external factors (people or situations). (note: The meaning of autonomy isn’t defined as the meaning of independence in relation to a person’s personality due to Greek terminology but on the contrary it is identified with the English definition of self initiation ).
- Need for competence: The person’s feeling of being capable to cope with deeds or responsibilities that he/she has undertaken therefore increasing his/her self-esteem.
- Need for relatedness: This need satisfies one’s desire to be respected and related with others and feeling their care and compassion.
The main purpose of this master thesis is to inquire the multiple factors that influence personal academic achievement. In particular an empirical survey will be conducted through a paper-based questionnaire which will be distributed to Greek university students that happen to be the sample of this present postgraduate study.
This questionnaire, apart from the demographic characteristics , will include a scale of self-determination theory so as to meet the main goal of this master thesis. Students’ average progress evaluation will be measured via the 1-10 scale .Questions concerning the correspondence of motivation to the actual performance e.g the frequency of attending lectures to an overall interest in his/her studies e.t.c., as the survey of (Feri et al., 2016) . The results of this survey suggested that the factors that lead students with a high level of autonomy motivation to poor academic results should be investigated further The data’s collection and analysis will collected and analysed through the IBM SPSS statistics 21 software and Microsoft Office Excel.
Ημερομηνία Εξέτασης
Ημέρα/Μήνας/Έτος: Τετάρτη 11/7/2019
Ώρα: 11:00
Χώρος Εξέτασης:
Αίθουσα: Εργαστήριο Διοικητικών Συστημάτων
Κτίριο: Δ5.014