Univeridad da Beira Interior, Covilhã, Πορτογαλία,
Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ Staff Mobility Program επισκέφτηκα από τις 11/05/2015 έως τις 15/05/2015 το πανεπιστήμιο Univeridad da Beira Interior, στην Covilhã της Πορτογαλίας. Η επιλογή της υποβολής της αίτησης ενδιαφέροντος στο συγκεκριμένο πανεπιστήμιο έγινε με βάση την ύπαρξη αντίστοιχης σχολής αρχιτεκτόνων μηχανικών. Η διαδικασία από την υποβολή της αρχικής αίτησης έως την τελική υποβολή των δικαιολογητικών και παραστατικών μετακίνησης είχε κάποια γραφειοκρατία, αλλά τα βήματα ήταν καθορισμένα με ακρίβεια, η αρωγή του Γραφείου Erasmus του Πολυτεχνείου Κρήτης ήταν συνεχής και άμεση κι ως εκ τούτου η όλη διαδικασία δεν είχε δυσκολίες.
Ανάλογα, ήταν σπουδαία η άμεση συμπαράσταση και συνεργασία των υπευθύνων του πανεπιστημίου Univeridad da Beira Interior. Ο υπεύθυνος καθηγητής του αντίστοιχου προγράμματος του πανεπιστημίου υποδοχής υπερέβαλε εαυτόν, ώστε να ενημερωθώ για τα μέγιστα δυνατόν και να είναι η παραμονή μου χωρίς προβλήματα.
Η συνεργασία μου με το αντίστοιχο τμήμα αρχιτεκτόνων περιελάμβανε συναντήσεις με καθηγητές διαφόρων ειδικοτήτων. Συναντήθηκα με καθηγητές στα γνωστικά πεδία των πολιτικών μηχανικών, τοπογραφίας, πολεοδομίας, γεωλογίας, ανθρωπογεωγραφίας κ.ά. Είχα συζητήσεις με φοιτητές και παρακολούθησα εξέταση εργασίας τριών φοιτητών. Παρακολούθησα την παρουσίαση των ομαδικών projects φοιτητών μέσω βιντεοπροβολών και μακετών στα πλαίσια μαθήματος αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Συναντήθηκα με φοιτητές Erasmus από την Πολωνία και συζήτησα μαζί τους. Τέλος, συναντήθηκα και με το διοικητικό προσωπικό υπεύθυνο για τα προγράμματα Erasmus και τις δημόσιες σχέσεις του πανεπιστημίου.
Επισκέφτηκα τα εργαστήρια της σχολής, τα αμφιθέατρα και τις αίθουσες διδασκαλίας. Η σχολή αρχιτεκτόνων δε διαθέτει ανάλογες υποδομές ψηφιακής επεξεργασίας και σχεδιασμού (υπολογιστές, εκτυπωτές, cutters, κ.λπ.), αλλά οι φοιτητές πρέπει να μεριμνούν οι ίδιοι για τις εκτυπώσεις τους ή τις μακέτες τους.
Ενημερώθηκα για το πρόγραμμα σπουδών και τα μαθήματα που απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου. Οι απαιτήσεις στηρίζονται σε ανάλογο σύστημα, με μονάδες ECTS στα μαθήματα και τη διπλωματική εργασία. Επίσης, οι φοιτητές εργάζονται σε projects ανά ομάδες. Οι εργασίες των φοιτητών παρουσιάζονται και σε εκθέσεις.
Επισκέφτηκα τη βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου και ενημερώθηκα για τίτλους βιβλίων στο γνωστικό αντικείμενό μου. Επισκέφτηκα εγκαταστάσεις και εργαστήρια διαφόρων σχολών του ιδρύματος, όπως τα εργαστήρια χημείας, υδροδυναμικής, υφασμάτων, σκυροδέματος, κ.ά.
Συναντήθηκα με τους υπεύθυνους του IT τμήματος. Ξεναγήθηκα σε έκθεση με παλιά συστήματα υπολογιστών. Επισκέφτηκα τις εγκαταστάσεις του Data Center και ενημερώθηκα αναλυτικά για τις υπηρεσίες που προσφέρει το IT στους φοιτητές και τις αίθουσες κοινής χρήσης σταθμών εργασίας. Το ίδιο τμήμα IT είναι υπεύθυνο για την ανάπτυξη και υποστήριξη των εφαρμογών που χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες του Πανεπιστημίου (λογιστήριο, γραμματείες, «φοιτητολόγιο», κ.λπ.). Ενημερώθηκα για την ανάπτυξη και επέκταση της χρήσης diskless συσκευών raspberries για αντικατάσταση των σταθμών εργασίας της υπάρχουσας υποδομής. Συζήτησα για την πολιτική που εφαρμόζουν στους λογαριασμούς αποφοίτων, στη χρήση mail, web services, cloud services, προμήθειας λογισμικού (campus agreement) κ.ά. Έγινε αναλυτική παρουσίαση της διάρθρωσης του τομέα Active Directory και των Exchange servers.
Το πανεπιστήμιο Univeridad da Beira Interior βρίσκεται στην πόλη Covilhã που είχε μακρά παράδοση στη βιομηχανία επεξεργασίας μαλλιού και παραγωγής υφασμάτων. Μάλιστα οι εγκαταστάσεις του είναι σε κτίρια από την επανάχρηση των βιομηχανικών εγκαταστάσεων εκείνης της εποχής. Το πανεπιστήμιο φιλοξενεί και λειτουργεί ένα μοναδικό και ενδιαφέρον μουσείο για τη βιομηχανία υφάσματος.
Η συμμετοχή μου στο πρόγραμμα ERASMUS+ ήταν μια μοναδική ευκαιρία, τόσο από πλευράς ανταλλαγής απόψεων και ιδεών σε τεχνικά θέματα, όσο και από πλευράς γνωριμίας των μεθόδων και των πρακτικών λειτουργίας όλου του Ιδρύματος. Κυρίως όμως, ήταν μια καταπληκτική εμπειρία όσον αφορά στη γνωριμία και την ανταλλαγή απόψεων και ιδεών με ανθρώπους που έχουν ανάλογες ανησυχίες και προβληματισμούς για εκπαιδευτικά, κοινωνικά, οικονομικά, κ.ά. θέματα και στη θεμελίωση μιας κοινής βάσης συνεργασίας.